گزارش هفته اول کمپ تابستانی بازی سازی 97

شنبه 23 تیر 1397 - ساعت 8:30 - سایت مرکزی دانشگاه اصفهان - سایت 3

شروع شد!

بالاخره کمپ تابستانی بازی‌سازی دانشگاه اصفهان که مسیری پر از پیچ و خم و چالش برای برنامه‌ریزی آن طی شده بود، شروع شد و خانواده‌ی 17 نفره‌ی کمپ همدیگر را شناختند. از مشهد و ایلام مهمان داریم و مسافر تازه‌رسیده از کانادا و خلاصه کلی انرژی و تلاش و انگیزه که یک جا جمع شده تا ببینیم چه در انتظارمان است!

 

کمپ تا 31 مرداد ادامه دارد و شرکت‌کنندگان با جنبه‌های مختلف ساخت گیم آشنا می‌شوند. اما هفته‌ی اول «بیایید شروع کنیم!» نام داشت و هدف آن، باز کردن دید شرکت‌کنندگان کمپ به افق پیش رویشان بود.

کمپ با صحبت‌های دکتر راستی مدیر مرکز بازی‌های رایانه‌ای در مورد اهداف و انتظارات از کمپ شروع شد و بعد شرکت‌کنندگان هرکدام خودشان را به‌صورت خلاصه معرفی کردند. نکته‌ی امیدوارکننده این بود که اکثر بچه‌ها صاحب تجربه و علاقه در ساخت و طراحی گیم داشتند که به شکل‌گیری تیم‌ها و بازی‌های واقعی کمک شایانی خواهد کرد.

استادان روز اول، امیررضا انواری و سیدمحمد حسینی از استودیو پاپاتا بودند.

امیر طراح بازی و تجربه کاربری است. او از بنیانگذاران استودیو بازی سازی پاپاتا بوده و در کارنامه حرفه ای خود مشارکت در تولید بازی های پرطرفدار هشتمین حمله 1 و 2، سبقت و کات را دارد. وی تجربیات خوبی در زمینه تحلیل مدل های موفق بازی های آنلاین و تحلیل رفتار بازیکنان در این سبک از بازی ها دارد. امیر در روز اول دیدگاهی کلی از آنچه در کمپ خواهد گذشت و منظری از آنچه در بازی‌سازی می‌گذرد را ارائه کرد و در مورد کار تیمی و ۱۰ نکته مهم در روند ساخت بازی سخن گفت.

سید محمد حسینی هم از استودیو پاپاتا به جمع ما پیوسته که در برنامه‌نویسی، بهینه‌سازی بازی، طراحی و مدل‌سازی محیط و مراحل بازی تبحر دارد. ازجمله آثار موفقی که وی در آن ها نقش داشته می توان به پروژه های شناحته شده و محبوبی چون هشتمین حمله 1 و 2 و سبقت اشاره کرد. از علاقمندی های دیگر او هوش مصنوعی، یادگیری ماشین وGamification  است. سید در ادامه‌ی صحبت‌های امیر در مورد گشودن راه پیروزی از میان شکست‌ها و همینطور پالیش کردن محصول و اهمیت آن مطالبی بیان کرد.

روز دوم را دکتر حامد موحدیان عطار با کلاس یونیتی شروع کرد و تاریخچه و جایگاه و کلیاتی در مورد موتورهای بازی‌سازی را بیان کرد. حامد از سال 78 در زمینه گرافیک کامپیوتری شامل مدل‌سازی سه‌بعدی، پیکره‌بندی کاراکترها، جلوه‌های ویژه، ساخت انیمیشن و ... فعالیت و تدریس و در پروژه های کوتاه و بلند انیمیشن شرکت داشته است. حامد فارغ‌التحصیل دکترای نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه اصفهان و مدرس تمرکز بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه است.

در جلسه‌ی دوم روز دوم، شرکت‌کنندگان کمپ پای صحبت‌های احسان سراهیان نشستند که در مورد کلیات هنر در بازی‌های رایانه‌ای سخن گفت. احسان دارای بیش از 16 سال سابقه اجرایی در همکاری و سرپرستی تیم های مختلف در زمینه تیزر تبلیغاتی، جلوه ویژه سینمایی، انیمیشن، سریال و بازی های کامپیوتری و مدرس دانشگاه در رشته‌های گرافیک و سینما است.

 مروری بر سبک های هنری دوبعدی پر استفاده در گیم و پایپلاین تولید آنها مانند کات اوت، cell و ترکیبی همراه با مثال بازی‌های Machinurium، Rayman و Sonic و مروری بر نحوه تولید بخش هنری سه بعدی همراه با مثال از بازی Darksider بخش‌های مهم صحبت‌های احسان را تشکیل می‌داد.

روز سوم با کلاس دیزاین امیر انواری شروع شد. امیر در مورد اینکه طراحی بازی چیست وطراح بازی کیست؟ و سند طراحی بازی سخن گفت و بحث شناخت ژانر و پلتفرم را آغاز کرد.

مهرداد رضایی از ساعت دوم به جمع شرکت‌کنندگان در کمپ پیوست و بحث هنر دوبعدی در ساخت گیم را آغاز کرد. مهرداد انیماتور دوبعدی و کارگردان انیمیشن با 20 سال تجربه و دریافت جوایز متعدد داخل و خارج، مدرس دانشگاه، داور چند دوره جشنواره خوارزمی و دکترای انیمیشن از دانشگاه نیویورک و تکنولوژی آمریکا است. جدیدترین بازی او «آناهیتا» است که در جشنواره های متعدد داخل و خارج در بخش رقابتی کاندیدای دریافت جایزه است و در TGC2018 جایزه‌ی بهترین بازی از نگاه مخاطبان را ربود.

 آشنایی با Thumbnail، Story board و Layout و تفاوت آن‌ها، معرفی نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی، آشنایی با برنامه‌ی Adobe Animate CC تا مرحله‌ی گرافیک و همینطور اصول طراحی با کاغذ و مداد از نکات اصلی صحبت‌های مهرداد بود.

آخرین روز آموزشی کمپ این هفته با کلاس یونیتی حسین نجفی شروع شد. حسین از نوجوانی کار با پکیج‌های سه‌بعدی را شروع کرده و 7 سال تجربه کار با موتورهای بازی سازی دارد که تجسم فضای همزمان در معماری از جمله آنهاست. او در پروژه‌هایی از جمله بازی محافظ زمین شرکت داشته است. حسین از بنیانگذاران استودیو مترسک و در بخش طراحی و توسعه بازی آن مشغول به فعالیت است. در این جلسه حسین درمورد مفاهیم پایه در یونیتی صحبت کرد و در حد نیاز پنل‌ها و پنجره‌های یونیتی و کاربرد آن‌ها را توضیح داد. سپس با یک پروژه‌ی ساده به آموزش کامپوننت‌های پرکاربرد یونیتی و نحوه ساخت و استفاده از کامپوننت‌های جدید که کاربر می‌تواند اضافه کند، پرداخت.

امیررضا انواری در دومین جلسه‌ی دیزاین بحث ژانرها و پلتفرم‌ها را ادامه داد و جایگاه مهارت/شانس و بالانس در بازی را بیان کرد.

روز چهارشنبه، شرکت‌کنندگان در کمپ برای تیم‌سازی گرد هم آمدند و با راهنمایی امیررضا انواری و سید محمد حسینی و حمید راست‌قلم به 4 تیم تقسیم شدند. از هفته‌ی دوم کار تیمی به‌صورت منظم آغاز خواهد شد و هر روز بعدازظهر از ساعت 13 تا 18 تیم‌ها برای به‌کارگیری آنچه در آن هفته آموخته‌اند با تمرکز بر بازی‌ای که می‌خواهند بسازند، در کنار هم کار خواهند کرد. چهارشنبه‌ی هر هفته منتورهای ثابت کمپ (امیررضا انواری، سید محمد حسینی، حمید راست‌قلم و میثاق آقاخانی) به جمع شرکت‌کنندگان خواهند آمد تا تیم‌ها را در رسیدن به هدف‌شان یاری کنند.

هفته‌ی دوم «بیایید بازی بسازیم 1» است و شرکت‌کنندگان در کمپ 2 ساعت اصول دیزاین، 2 ساعت مدل‌های درآمدزایی در گیم، 4 ساعت بازی‌سازی با یونیتی، 4 ساعت هنر دوبعدی در گیم را خواهند گذراند و با حمید حدیدی که 4 ساعت هنر سه‌بعدی در گیم را تدریس می‌کند آشنا خواهند شد و اولین روزهای کار تیمی را تجربه خواهند کرد.

روزهای خوبی در راه است...!

طراحی و پیاده سازی توسط : دیجیتال مارکتینگ یلدا