تیم آراتکس

تیم بازی سازی Aratecs  پس از انجام حدود یک سال تحقیقات اولیه، فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال 1395 آغاز و در مرکز تخصصی بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان مستقر شده است.
بازی¬های رایانه ¬ای-ورزشی (Exergame) از جمله بازی¬ هایی هستند که به منظور رفع برخی از مشکلات ناشی از عدم تحرک طولانی مدت کاربران در حین انجام بازی، طراحی و تولید می¬ شوند و در کنار آن، جذابیت و هیجان بازی¬ ها را نیز دوچندان می¬ کنند. ایده¬ ی جذاب و طراحی سخت افزارهای مناسب، دو رکن اساسی تولید این نوع بازی¬ها هستند. هدف اصلی این پروژه، طراحی یک بازی رایانه¬ ای-ورزشی در زمینه¬ ی ورزش تکواندو است تا علاوه بر ایجاد جذابیت و انگیزه، تجزیه و تحلیل¬ های تخصصی بر روی ضربات انجام داده و به عنوان یک سیستم مربی‌گری الکترونیکی برای ورزشکاران و مربیان قابل استفاده باشد. بازی پیشنهادی این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش سخت‌افزاری شامل یک آدمک تمرینی و کاورهای مخصوصی که حسگرهای نیرو، لامپ¬های LED و لرزاننده¬های فیزیکی در آنها تعبیه شده و توسط نرم‌افزارهای کامپیوتری و همچنین یک نمایشگر بزرگ به یکدیگر مرتبط می ¬شوند و یک بخش طراحی بازی رایانه¬ای که شامل محیط گرافیکی بازی است. با استفاده از لامپ ¬ها، محل اصابت ضربات و حالت حمله یا دفاع مشخص می ¬شود و تاثیر ضرباتی که ورزشکار به آدمک وارد می ¬کند، در محیط بازی بر روی حریف مجازی مشاهده می¬ شود. نقطه ¬ی قوت این بازی آن است که بخش سخت¬ افزاری آن طراحی و ساخته شده و نتایج استخراج شده از آن کاملا علمی و قابل استناد است. این سیستم نسبت به سیستم¬های مشابه قبلی این مزیت را دارد که توانایی تشخیص و تقویت گارد دفاعی ورزشکاران را داشته و همچنین زمان خستگی فرد را با کمک تحلیل¬های دقیق آماری به صورت مستند ارائه می¬کند. در این سیستم برای تشخیص صحت ضربات وارده، از مکانیزم الکترومغناطیسی استفاده شده است؛ بدین صورت که با قرار دادن مگنت¬هایی در دستکش¬ ها و روپایی¬ های ورزشکاران (محل¬هایی که ضربات را اعمال می¬ کنند)، در هنگام اصابت ضربات به هوگوی حریف، تنها ضرباتی قابل قبول بوده و شدت نیروی آنها نمایش داده ¬می¬ شود که از طریق این مگنت¬ها وارد شوند. همچنین برای تشخیص گارد دفاعی مناسبی که باید توسط ورزشکار اتخاذ شود، از حسگرهای نیرویی، LEDها (به رنگ نارنجی) و حسگرهای فاصله¬ یاب کمک گرفته شده است؛ از حسگرهای نیرویی برای تشخیص حمله در زمان دفاع ورزشکار و از حسگرهای فاصله¬ یاب برای تشخیص اینکه ورزشکار توانسته است در برابر ضربه حریف که توسط LEDها اعلام شده به موقع جاخالی دهد یا خیر. این حسگرهای فاصله¬ یاب بر روی آدمک و میله¬ های کنار آن نصب می¬ شوند. با استفاده از این سیستم و تحلیل نتایج و نمودارهای استخراج شده از نرم¬افزار، به خوبی وضعیت ورزشکار در هر تمرین مشخص شده و از کنار هم قرار دادن نتایج در یک دوره¬ی مشخص، پیشرفت ورزشکار به صورت کمّی و علمی قابل استناد است. از دیگر مزایای این سیستم می¬ توان به توانایی تشخیص دقیق محل ضربه، اندازه گیری نیروی ضربه و زمان کنش و واکنش ورزشکار، توانایی تشخیص ضربات صحیح و غلط و همچنین شبیه¬ سازی یک مسابقه¬ ی واقعی اشاره کرد.
این تیم با تکیه بر دانش قوی فنی-مهندسی خود توانست پس از یک سال تلاش بی وقفه، فاز اول پروژه را با موفقیت به اتمام رسانده و محصول سخت افزاری آن را ثبت اختراع کند. هم اکنون نیز در حال بهبود و ارتقای فاز اول پروژه بوده و به زودی فاز دوم ان را به منظور طراحی و ساخت بازی رایانه ای آغاز خواهد کرد.

معرفی اعضا :
سید مهران امیری
کارشناس ارشد رشته مهندسی پزشکی – مهندسی ورزش از دانشگاه اصفهان و کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان
مسوولیت در تیم : بخش فنی ( مهندسی مکانیک سیستم – مهندسی ورزش و امور مربوط به دانش تربیت بدنی – ایده پرداز)

هادی عباسی 
کارشناسی مهندسی پزشکی – بیوالکتریک از دانشگاه اصفهان – مخترع سیستم مربیگری الکترونیکی تکواندو
مسوولیت در تیم : بخش فنی ( مهندسی برق و الکترونیک سیستم – طراحی نرم افزار سیستم )

 

تیم Aratecs  آماده هرگونه همکاری و همراهی با سایر تیم ها و بازی سازان در حوزه فنی-مهندسی و بازی های حرکتی میباشد. همچنین برای تکمیل فاز دوم پروژه پیش رو، پذیرای بازی سازانی است که علاقه و توانایی لازم را در این خصوص داشته باشند.

 

طراحی و پیاده سازی توسط : دیجیتال مارکتینگ یلدا