ماراتون بازی سازی

صنعت بازی‌سازی یک بستر جذاب، پایدار و متنوع برای تولید ثروت است که درآمد افسانه‌ای آن در سال‌های اخیر، صنعت موسیقی و سینما را پشت سر گذاشته و رشد آن روزبه‌روز روند سریع‌تری به خود می‌گیرد. نگاهی به درآمد شرکت‌های بازی‌ساز نشان می‌دهد که علاوه بر درآمدهای هنگفت مربوط به بازی‌های بزرگ، فروش بازی‌های کوچک نیز درآمدهای خوبی را نصیب تولیدکنندگان می‌کند. طراحی و تولید بازی‌ها نیز مرزی نمی‌شناسد و اشتغال در این زمینه پایدار و اطمینان‌زا خواهد بود.

سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی زیرساخت‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای با بند 1 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط) و نیز بند 3 (محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور) تطبیق دارد که ضرورت توجه نهادهای مختلف به آموزش و پژوهش در این حوزه در راستای توسعه‌ی مشاغل مرتبط را آشکار می‌سازد.

تولید بازی‌های رایانه‌ای جذاب و آموزنده در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تبلیغاتی، درمانی و ... می‌تواند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهد و ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، محصولاتی منطبق با فرهنگ و هنجارهای کشور ارائه کند. هرچند فعلاً کشور ما مشمول قانون کپی‌رایت نیست، اما هزینه‌هایی که به‌عنوان مثال برای ارتقاء سطح بازی‌های آنلاین از قبیل Clash of Clans پرداخت می‌شود، هرساله مبالغ زیادی ارز را از کشور خارج می‌کند. توسعه‌ی بازی‌های آنلاین جذاب داخلی می‌تواند این چرخه‌ی مالی را به داخل کشور منتقل کند. از سوی دیگر پیش بینی می شود با توسعه این صنعت درصد بالایی از متخصصین داخلی که در حال حاضر در خارج از کشور فعالیت دارند تمایل به مشارکت در این حوزه داشته باشند.

از سوی دیگر، موفقیت در حوزه‌ی بازی‌سازی تنها معطوف به دانش فنی نیست و حوزه‌های وسیعی از علوم دیگر مانند روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، مدیریت، هنر و اقتصاد را دربرمی‌گیرد. عدم توجه به مختصات بازار و نیز مدل‌سازی صحیح کسب و کار در فرآیند تولید و تبلیغ و توزیع بازی‌های رایانه‌ای و تکیه بر سعی و خطا باعث شکست پروژه‌های بازی‌سازی زیادی در کشورمان شده است که فقدان آموزش صحیح در این صنعت جذاب و البته ریسک‌پذیر را بیش‌ازپیش عیان می‌سازد. ادامه‌ی این روند بی‌شک باعث هدر رفتن سرمایه‌ها و از بین رفتن انگیزه‌های فعالان این صنعت خواهد شد.

یکی از اهداف مهم کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، معرفی ظرفیت‌های بازی‌سازان کشور به مدیران اجتماعی و فرهنگی و نیز تقویت زیرساخت‌های آموزش صحیح برای ورود کارآمد علاقمندان به صنعت بازی‌های رایانه‌ای است. از این رو، در کنار کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، یک رویداد بازی‌سازی تحت عنوان «ماراتون بازی‌سازی» از 28 تا 30 بهمن در دانشگاه اصفهان برگزار شد که هدف آن آموزش مدل‌های صحیح کسب و کار در فرآیند بازی‌سازی، ارائه‌ی تجربیات مدیران شرکت‌های بازی‌ساز و متخصصان مجرب به علاقمندان بازی‌سازی و نیز فراهم آوردن بستر ارتباط بین نهادهای صنعتی و فرهنگی و اجتماعی با فعالان صنعت-هنر-رسانه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بود.

مقدمات این رویداد از ماهها قبل با مذاکره با نهادهایی مانند معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، معاون اجتماعی ناجا، کمیته‌ی فرهنگ شهروندی و کمیته‌ی سلامت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و ... آغاز شد و طی تفاهم‌نامه‌هایی تعهد آن‌ها به حمایت از توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای که منطبق بر اولویت‌های پژوهشی آن‌ها باشد جلب گردید.

برگزاری این رویداد برعهده‌ی مهندس حسین مزروعی بود. وی از سال ۷۹ در زمینـه راه‌اندازی کسب‌وکارهای آنلاین مطالعه و فعالیت داشته و بنیانگذار بزرگترین پایگاه آنلاین فروش تخصصی محصولات رباتیک است. او برگزارکننده دو دوره رویداد استارتاپ‌ویکند در اصفهان و یک استارت‌آپ ویکند بازی‌سازی در دانشگاه علم و صنعت است است و با برگزارکنندگان و شبکه‌های کارآفرینـی چندین شهر و کشور دیگر تعامل دارد. مشاوره به ده‌ها کسب‌وکار و پایگاه اینترنتی موفق، برنامه‌ریزی و طراحی مسابقات سراسری رباتیک، سرپرستی و هدایت تیمهای تخصصی رباتیک، چندین اختراع ثبت شده، کسب رتبه در جشنواره خوارزمی و تدریس در دانشگاه نیز در رزومه او دیده می‏شود. حسین مزروعی مدیر استودیوی بازی‌سازی پاپاتا است که اخیراً دو بازی موفق سبقت و هشتمین حمله را وارد بازار نموده است. وی هم اکنون در تلاش برای تقویت جامعه کارآفرینی در حوزه گیم است.

پیش‌رویدادها

در این رویداد، رویکرد آماده‌سازی فنی مخاطبان و علاقمندان بازی‌سازی پیش از برگزاری رویداد با جدّیت پیگیری شد و در این راستا چهار کارگاه عملی توسط مدرسان مجرب با عناوین ذیل برگزار گردید که در بخش کارگاه‌های آموزشی این گزارش به آنها پرداخته شد

برگزاری این پیش‌رویدادها علاوه بر آماده‌سازی مخاطبان رویداد، در جذب مشارکت در رویداد نیز تأثیر بسزایی داشت؛ به‌طوری که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان از رویداد، 10 روز مانده به آغاز رویداد ظرفیت تکمیل و سایت ثبت‌نام بسته شد که تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان از شهرهایی غیر از اصفهان بودند. این در حالی بود که جایزه‌ی تیم اول بعد از تکمیل ثبت‌نام و جایزه‌ی تیم‌های دوم و سوم در مراسم اختتامیه‌ی رویداد اعلام شد که نشان از انگیزه‌های غیرمادی شرکت‌کنندگان رویداد داشت.

پیش‌رویداد «ایده‌شو گیم و بازی‌های رایانه‌ای» نیز عامل دیگری برای تشویق علاقمندان به شرکت در رویداد ماراتون بازی‌سازی بود.

مربیان رویداد

در این رویداد از مربیان مجربی استفاده شد که همگی دارای سابقه‌ی موفق در تولید بازی‌های رایانه‌ای و بازار فناوری اطلاعات بودند.

علی نادعلیزاده: دانش‌آموخته‌ی سمپاد و فارغ‌التحصیل دانشگاه امیرکبیر است. بازی فروت‌کرفت یکی از قدیمی‌ترین و پرفروش‌ترین بازی‌های آنلاین موبایل ایرانی حاصل تلاش او دوستانش در استودیو موبایل تاد است. از دیگر محصولات این مجموعه می‌توان به سیبچه اشاره کرد که مدتها نیاز کاربران ios را به نرم‌افزارهای مختلف برطرف میکرد.

فواد امیری: کار بازی را از سال ۷۲ بر روی پلتفرم کومودر ۶۴ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون به طور پیوسته مشغول بازی‌سازی و ساخت کمپین‌های آنلاین بوده است. وی در حال حاضر مدیرعامل استودیو بازی‌سازی ایواک است که موفق‌ترین بازی آنلاین حال حاضر ایرانی یعنی مستر۹۰ و همچنین بازی‌های آنلاین گرز، رالی رنو و ... از جمله کارهای این تیم است. تخصص اصلی فواد گیم مارکتینگ است.

امیررضا انواری: یکی از بنیانگذاران استودیو بازی‌سازی پاپاتا و طراح بازی آنلاین سبقت است. او در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده و با علاقه فراوانی که به بازی‌سازی داشت وارد این صنعت شده و در حال حاضر در استودیو پاپاتا به عنوان گیم‌دیزاینر و طراح تجربه کاربری فعالیت می‌کند. وی تجربه خوبی در ساخت بازی با موتور بازی‌سازی یونیتی دارد و در تولید بازی‌های موفق هشتمین حمله و سبقت نقش موثری داشته است.

امید صادقوند: اگر بازی موفق «بتلفیش» را دیده باشید احتمالا امید را می‏‌شناسید. او همچنین در ساخت بازی «مبارزه در خلیج عدن» و همچنین نسخه شبکه این بازی همکاری داشته است. امید علاوه بر تخصص فنی، در سایر موارد نظیر گرافیک و طراحی بازی نیز توانایی دارد؛ به گونه‌ای که بازی بتلفیش را خود به تنهایی ساخته است. این بازی در چهارمین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای توانست دیپلم افتخار بهترین بازی موبایل سال ایران و دیپلم افتخار بهترین بازی استراتژیک سال ۹۳ را کسب کند. همچنین او در سومین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران توانست دیپلم افتخار بهترین مدیر فنی را برای بازی «مبارزه در خلیج عدن» کسب نماید.

سید مسعود پزشک‌زاده: چند سالی است که در حوزه ساخت بازی‌های موبایلی فعالیت می‌کند. او که دید خوبی نسبت به طراحی بازی‌های رایانه‌ای دارد، اکنون در سمت مدیریت پروژه بازی آنلاین سبقت در استودیو بازی‌سازی پاپاتا مشغول به کار است. تخصص اصلی او توسعه‌ی فناوری‌های سمت سرور و برنامه نویسی یونیتی در جهت تولید بازی‌های آنلاین است. همچنین سابقه همکاری در پروژه هشتمین حمله را در کارنامه خود دارد.

میلاد صالحی: بنیانگذار استودیوی طراحی و توسعه بازی و برنامه‌های موبایل زاناگیمز و زاناموب است که بازی‌های طراحی‌شده توسط او در استورهای مختلف از قبیل اپ‌استور اپل قرار گرفته است. او همچنین برگزیده بهترین بازی موبایل در جشنواره سال ۹۱ بازی‌های رایانه‌ای تهران می‌باشد. میلاد همچنین تجربیات و افتخارات فراوانی در پروژه‌های شبیه‌سازی کمک آموزشی نظامی دارد. سایت AppReview برگزیده ششمین جشنواره وب ایران مرجع نقد و بررسی اپلیکیشن‌های موبایل نیز توسط وی پایه‌گذاری شده است.

میثاق آقاخانی: کارشناس نرم‌افزار و از سال ۸۸ در حوزه نرم‌افزار به ویژه بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل فعالیت دارد. او در حال حاضر مدیر فنی بازی آنلاین سبقت است. وی در بخش Backend و Frontend ساخت بازی‌های آنلاین با موتور یونیتی و اپلیکیشن‌های اندروید فعالیت دارد. از جمله پروژه‌هایی که او در ساخت آن نقش داشته است بازی‌های رؤیای نیوتن، چیکیجا، سبقت (مسابقات آنلاین)، هشتمین حمله و اپلیکیشن مارکت تلویزیون‌های اندرویدی دوو می‌توان اشاره کرد. وی در حال مطالعه در زمینه توسعه و پیاده‌سازی اسکرام در پروژه‌های گیم است.

امین فروغی: فارغ‌التحصیل مهندسی برق و MBA از دانشگاه صنعتی شریف است. او که عاشق استارت‌آپ و ایده‌ها و کارهای جدید است، کار بازی‌سازی را به صورت حرفه‌ای در شرکتی که خودش مؤسس آن بوده (استودیو آوید) از اوایل سال ۱۳۹۳ شروع کرده است. شناخته‌شده‌ترین بازی تولیدشده توسط شرکت او، بازی آنلاین هشت‌خوان است که برنده دیپلم افتخار بهترین بازی استراتژی سال از پنجمین جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای تهران بوده و با اینکه به تازگی منتشر شده است، بیش از صدهزار کاربر فعال دارد و جزو بازی‌های پرطرفدار اندروید است. تیم استودیو آوید در حال آماده‌سازی یک بازی استراتژیک جدید هستند که سال آینده رونمایی خواهد شد.

سعید صادقی گرمارودی: وی دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر و شریف در رشته مهندسی کامپیوتر است. او بنیان‌گذار بخش تکنولوژی واقعیت افزوده و تولید اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در حوزه معماری و کودک در شرکت پگاه بوده است. در دومین دوره مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر، موفق به کسب رتبه اول در بخش تشخیص تقلب تراکنش‌های بانکی شده است. هم‌اکنون نیز مدیریت محصول سرویس تبلیغاتی داخل اپلیکیشن‌های موبایل «تپسل» را بر عهده داشته و این محصول در هفتمین جشنواره کسب و کار شریف توانست به عنوان یکی از بهترین کسب و کارها، برگزیده شده و مورد استقبال قرار بگیرد.

علی سلطانی: وی دانش‌آموخته رشته مهندسی کامپیوتر تا مقطع دکتری در دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد و در شاخه داده‌کاوی و یادگیری ماشین متخصص است. هم اکنون مدیر محصول سرویس بک‌اند موبایل بکتوری است؛ این سرویس مخصوص توسعه‌دهندگان موبایل می‌باشد که بدون دغدغه سمت سرور خود، به توسعه محصول خود و بهبود تجربه کاربری بپردازند. این سرویس در هفتمین جشنواره کسب و کار شریف به عنوان یکی از بهترین کسب و کارها مورد استقبال قرار گرفت.

روند برگزاری رویداد

پذیرش رویداد از ساعت 16 روز چهارشنبه 28 بهمن در تالار پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان آغاز شد. در مراسم افتتاحیه 31 ایده توسط شرکت‌کنندگان در فرصت یک دقیقه‌ای مطرح شد. پس از آن نمای هرکدام از ایده‌ها در خارج سالن نصب شد و شرکت‌کنندگان به 3 ایده‌ی موردنظرشان رأی دادند و نهایتاً 10 ایده انتخاب گردید و تیم‌ها حول ایده‌ها تشکیل شد. ایده‌های برتر عبارت بودند از:

1) ذهنت رو زنده کن!     2) طلوع مبارزه     3) استاد شائولین     4) گاوصندوق     5) 1+5     6) بندباز     7) پود     8) راز برمودا     9) رنگ و جنگ     10) موزیک 

روز پنجشنبه و صبح جمعه کار تیمی با جدیت دنبال شد و بعدازظهر جمعه زمان ارائه‌ی محصولات نهایی رسید. در این رویداد تأکید زیادی روی تولید محصول صورت گرفته و امتیاز ویژه‌ای نیز برای ارائه‌ی محصول Demo در نظر گرفته شده بود.

انتخاب تیم‌های برتر به‌صورت مشترک توسط مربیان (بر اساس کار تیمی) و داوران (بر اساس ارائه و محصول نهایی) انجام شد. تیم داوری از دکتر جواد راستی (دبیر کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای)، مهندس بهروز اجاقیان (مؤسس و مدیرعامل شرکت فناوران آروند پاسارگاد) و مهندس حسین مزروعی (برگزارکننده‌ی رویداد) تشکیل شده بود. هر تیم پنج دقیقه فرصت داشت که ایده‌ی خود را برای داوران تشریح کند و سه دقیقه نیز برای پاسخ به پرسش‌های داوران پیش‌بینی شده بود که اجرای دموی محصول نهایی نیز در همین زمان باید انجام می‌شد.

در نهایت تیم‌های برتر به شرح زیر انتخاب شدند:

  • تیم اول (برنده‌ی جایزه‌ی سه میلیون تومانی): بندباز
  • تیم دوم (برنده‌ی جایزه‌ی دو میلیون تومانی): دوئل
  • تیم سوم (برنده‌ی جایزه‌ی یک میلیون تومانی): 1+5
  • تیم برگزیده‌ی تبلیغات درون‌برنامه‌ای تپسل (برنده‌ی جایزه‌ی سه‌میلیون تومانی تپسل): استاد شائولین

ماراتون بازی سازی

طراحی و پیاده سازی توسط : شرکت فنی و مهندسی یلدا